Intervju med gjengen i Snekkerbua!

Onsdag 24.januar var jeg innom Snekkerbua for å se hva som foregikk der. Ute snødde det kraftig, men inne i bua var det lyst, tørt og fint. Der var Jan-Erik Karlsen, assistent på førskoleavdelingen Goliat, sammen med 5 barn. De var i full gang med å lage biler og båter.

Barna bruker sløydbenken og sitter på gulvet. De banker ivrig på kramper og spiker, og forteller hverandre hva de gjør og hva de lager. Noen diskuterer det de har laget, og hva de kan gjøre nå, eller hvordan noe kan fungere sammen.

Jeg får masse informasjon fra alle sammen, her er det skikkelig engasjerte barn! Jan-Erik forteller litt om hvordan han tenker å utvikle Snekkerbua videre, mens barna snekrer ivrig i vei.

Her er en bil med kjempestor takboks, som også ligna på en bobil.

Når melkekork-hjulene skal festes, er det viktig at de ikke sitter for hardt, for da går de ikke rundt.Her diskuteres mulighetene for et lasteskip med henger.

Her diskuteres mulighetene for et lasteskip med tilhenger. Eventuelt et lasteskip med henger for biler.

"Er det Jan-Erik som bestemmer hva dere skal lage da?" Alle barna svarer NEI!! Vi bestemmer det selv! Tydelig fornøyde barn. "Men hvis dere får flis og sånn, hva gjør dere da?" Det går bra svarer de, for Jan-Erik er flink og ta ut flis fra fingrene. Forøvrig er det en som har en liten flis hjemme som han kan ta ut småfliser med. Storfliser tar han bare med handa si. Jeg forteller at jeg fikk ei flis i forrige uke, og måtte bruke nål for å få den ut. Øynene blir kulerunde på han som har ei flisfjernerflis hjemme, og ei av jentene sier "Ja, man kan faktisk bruke nål også!"

Saging krever litt kraft og konsentrasjon, med det fikser denne jenta lett.

Her har en gutt funnet på en fiffig løsning for sitt lasteskip. Han har brukt spiker og kramper, og kan nå henge lasten opp på skipet.

Her skal det bores, Jan-Erik hjelper litt til, men det meste fikser de selv. Jeg takker for at jeg fikk stikke innom, og sier ha det bra. Barna vil vite hva jeg skal gjøre med bildene og sånn, og jeg forteller at de skal komme på internett så alle kan få se hvor kjekt de har det her i barnehagen. Så, her er de :)

Ann-Katrin Sandaker.